Brug voor de Clubbaan door Gert van Weeghel
Voor de vaste clubbaan waren we op zoek naar een mooie lage brug, zodat het zicht op het later te plaatsen tunnelportaal,
links hiervan, mooi vrij blijft. Ik vond in een oudere Modelspoormagazine een artikel over het laseren van karton, om daarmee een “stalen” brug te maken.Na het artikel goed doorgenomen te hebben en het idee voorgelegd te hebben aan de andere bouwers, ben ik maar eens begonnen om met mes en liniaal onderdelen te snijden voor een zgn. “Mock-up”, zeg maar prototype, dat was nog niet eens zo eenvoudig. Er was wel een doorsnede getekend maar die was niet op schaal en ik had het idee dat de breedte – hoogte verhouding niet juist was, dus het inmeten van deze had dus geen zin.
Na de mock-up voorgelegd te hebben aan de rest vonden we dit wel een goede brug voor de baan. Nu ging het artikel over het maken van alle onderdelen m.b.v. een laser. Nu ben ik niet in het bezit van een laser, maar wel van een plotter. Een plotter is eigenlijk een soort printer alleen zit er dan een snijmes in die snijdt i.p.v. tekent. Er zit een ontwerpprogramma bij, waarmee je een soort van tekening kunt maken, maar dit is niet heel precies. Nu heb ik een Brother ScannCut, de naam zegt het al een beetje, deze kan scannen en snijden. Ik maak regelmatig technische tekening in AutoCad, dus heb ik alle tekeningen
daarin getekend en alle onderdelen zo gepositioneerd dat alles op een paar A-4tjes past.
Elke A4 scan ik dan afzonderlijk m.b.v. een zgn. scanmat, dit is een mat met daaraan vast een transparante folie waaronder je de te scannen afbeelding kunt leggen, met de plotter sla je de afbeelding op in de machine. Als ik dat gedaan heb, leg ik het basismateriaal op een snijmat, dit is een groot vel papier welke is voorzien van een allerlei richtpunten die belangrijk zijn voor de plotter, zodat deze weet hoe deze in de machine gaat, tevens is er een kleverig gedeelte waarop je het materiaal legt waaruit geplot moet worden, de kleverige laag zorgt ervoor dat het basismateriaal en de uitgesneden onderdelen netjes blijven liggen.
Voor de basisonderdelen gebruikte ik 0,5 mm karton.
De brug wordt een geklonken brug en voor de delen waarin de klinknagels gemaakt moeten worden, gebruikte ik papier van ca. 0,3 mm dik, dat had ik toevallig liggen. Om het monteren hiervan te vergemakkelijken heb ik dit vel voorzien van heel dun dubbelzijdig tape, hiervan heb ik een rol van ca. 60 cm breed, en heb ik ook weer alle onderdelen uitgesneden. Al deze delen moesten nog voorzien worden van de klinknagels. Ik gebruikte
hiervoor een radeerwieltje, dit wordt normaal gebruikt om patronen op stof te raderen. Het is een handvat waarin een wieltje zit met puntjes, ga je hiermee over de achterzijde van de 0,3 mm onderdelen, dan krijg je allemaal putjes en aan de voorzijde bultjes, de klinknagels.
Ik had het zo ontworpen dat alle onderdelen als een 3D puzzel in elkaar geschoven kon worden, echter de sleuven in de
wanden waren zo smal (0,5 mm) dat die niet helemaal goed gingen, die heb ik met de hand bij moeten werken, met de
rest was ik dik tevreden. De onderdelen snijden uit 1 vel karton van 0,5 mm duurt ca. 12 -15 min, want het mes moet er ca.
3 keer overheen, maar het gaat in ieder geval sneller en secuurder dan met mes en liniaal snijden.
Zodra dit klaar was plakte ik deze op de zijwanden van 0,5 mm dik, referentiepunten waren de uitsneden waarin weer de
dwarsprofielen geschoven worden, voordeel hiervan is dat deze gelijk mooi recht op de zijwanden kwamen omdat deze
ook tussen de geplakte delen geschoven werden.
Voordeel van dit bodemgedeelte uit 1 stuk is dat alles mooi haaks wordt, dat zou met afzonderlijke profielen nog een uitdaging zijn geweest. Nu ben ik verdergegaan om in de dwarsprofielen aan 1 zijde in de kleine uitsparingen de verticale delen te schuiven waarop de rails uiteindelijk komen. Deze werden op elke uitsparing voorzien van iets lijm, waarna ik het 2e deel kon plaatsen en daarna de zijwand.
Nu kon deze zijde vastgeplakt worden aan het bodemgedeelte, zodat het een mooi geheel werd, aan de andere zijde gebeurde dezelfde handelingen. Na een nachtje drogen kon ik verder met de rest, onderdeeltjes aan de kopse zijden van de wanden, de afdekgedeelten op de wanden en op de verticale onderdelen waar de rails opkomen. Al deze delen werden nog voorzien van het dunnere papier met de klinknagels en nu was de basis klaar.
Nadat dit alles gebeurd is, is het tijd voor de montage van alle onderdelen. Ik ben begonnen met de middelste wand door in de sleuven een dwarsprofiel te schuiven, eentje links en dan eentje rechts, zo door tot alles gevuld was.
Deze wand heb ik op het “bodemgedeelte” geplakt m.b.v. Faller lasercutlijm, deze heeft het voordeel redelijk snel te
drogen, de dwarsprofielen nog niet, die kwamen later. Ik had al het snijwerk gedaan voordat ik een weekje naar Oostenrijk ging en heb alle delen mooi ’s avonds onder het genot van een Obstler gemonteerd. Thuisgekomen heb ik het geheel in een
acrylprimer uit de spuitbus gespoten en de volgende dag met groene acrylverf van de action, mooi verdund met water, gespoten met de air-brush.
Met “Weathering Pencils” van AK heb ik er een soort whitewash op aangebracht en afgewerkt met “light rust”. Dit zijn soort
potloden met een speciale kern, deze lost een beetje op in water, als je met het potlood een streepje aanbrengt kun je dit
met een nat kwastje mooi verdunnen en dan zo verdelen. Parallel aan deze heeft Jan van den Berg van fineer, rails en messingdraad een mooi loopgedeelte met hekwerk gemaakt, die na het weatheren aan de buitenkant van de brug gemonteerd kon
worden.
Al met al een leuk projectje en weer eens op een andere manier, eigenlijk maak je zo je eigen bouwpakket.