Sommige leden hebben het gezien: Er worden al proefrondjes gereden op de clubbaan! Weliswaar met tijdelijke draadjes en nog niet bediende wissels, maar de eerste tests op onverwachte hobbels en ontsporingen zijn in gang gezet!
Begin september heeft Gert van Weeghel tijdens een clubbijeenkomst iets verteld over onze vaste clubbaan. Hoe het idee ontstaan is, wat we graag willen bereiken, en vervolgens een lange lijst van activiteiten die we met elkaar moeten uitvoeren om er iets moois van te maken. Vooral nieuwe leden worden uitgedaagd om mee te doen, omdat we zoveel mogelijk leerervaring willen delen tijdens de bouw.
Eigen bouwsels en constructies krijgen volop kans: Er is afgesproken dat we de voorkeur geven aan onze eigen kunst en creativiteit, en dat we dus de aanschaf van kant en klare oplossingen zullen vermijden of in ieder geval zo lang mogelijk proberen uit te stellen.
Vanaf september is er hard gewerkt aan de achterzijde van de baan. Er is goed te zien dat er twee sporen zijn voor het drierail systeem, en daarnaast twee sporen voor de 2-railers.
Als het om scharnieren gaat, moet je bij Gert zijn: Hij zoekt tot op de bodem uit hoe ze gebogen en bevestigd moeten worden. Uiteindelijk liggen de sporen er: een piekfijn resultaat!
Inmiddels is aan de voorkant een begin gemaakt met de aanleg van de kurkbedding op het trajectgedeelte. Goed vastlijmen is het devies. We gebruiken een grote pot die uit de USA lijkt te komen.
Als de kurk ligt, kan het spoor erop. We beginnen met de PECO 100 rails, ook het “old school” materieel rijdt hier goed op.
Gert heeft mooi gereedschap meegebracht voor het elektrisch op maat snijden van de rails.
Soms krijgen we kritisch commentaar van meelevende leden die bij de clubbaan komen kijken en ons gevraagd -of ongevraagd- deskundige adviezen geven. Als het spoor niet helemaal recht ligt wordt er dus extra goed gemeten en liggen de linialen klaar. Zit daar weer zo’n vervelende verbindingslas? Met een mes, een vijltje en een beetje extra geduld kom je ver!